کد مطلب:33780 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:97
اما به لحاظ نظری می توان گفت كه وقتی بهشت انسان قائم شود (چه در عالم آخرت و چه در نفس كسی در همین دنیا)، توصیه ی به صبر دیگر موضوعیت نخواهد داشت. انسان وقتی كه شیطان خود را، به تعبیر روایات، مسلمان و تسلیم كند، دیگر مقهور وی نخواهد بود و لذا هر چه از چشمه ی ضمیرش بجوشد نیكو و زلال خواهد بود. ولی همین بهشت نهایی را در سایه صبر و مجاهدت نخستین بدست آورده است. [صفحه 343]
البته آدمیان همیشه باید خود را به «صبر» توصیه كنند و همیشه باید به لحاظ اجتماعی توجه داشته باشند كه هرگز نمی توانند خود را در حصار امن بپندارند و مدعی شوند كه از این پس هر آنچه از كوزه ی وجودشان بیرون می تراود آب پاكیزه و خوشگوار است و دیگر دعوت به صبر بی جا شده است. تا حیات جمعی آدمیان برقرار است و تا آدمیان در این جهان زیست می كنند، همیشه امكان كجروی و ناپاكی هست به همین دلیل است كه همگان مكلفیم یكدیگر را به حق و صبر توصیه كنیم و از یكدیگر بخواهیم كه در تصحیح كجروی هایمان بكوشیم و بد خواهی هایمان را متذكر شویم. این جهان مرتبه ای از مراتب دوزخ است و آدمیان باید رفته رفته در این كوره بجوشند تا پاكیزه تر و پخته تر شوند. لذا در این جهان هرگز نمی توان و نمی باید توصیه ی به حق و توصیه ی به صبر را از دست فرو نهاد. هیچ كس از این دو امر گرانمایه مستغنی نیست.
صفحه 343.